تبلیغات
هنر سیستان وبلوچستان - مصاحبه اخنصاصی با سازنده بازی 41148
آپلود عکس;">
 
نوشته شده توسط : محمد جواد میر

مصاحبه ی اختصاصی با مهدی فنائی سازنده ی عنوان “41148”

مصاحبه ی اختصاصی دِولاگ با مهدی فنائی سازنده ی عنوان “41148”

 


از آنجایی که هنر سیستان و بلوچستان  تصمیم بر مصاحبه با “بازی سازان برتر” ایرانی گرفته، استقبال بی نظیر از عنوان 41148 و کیفیت خیلی خوب بازی در کنار تک نفره ساخته شدن آن، بهانه ای شد تا مصاحبه ای با سازنده ی این عنوان موفق داشته باشیم. امیدوارم از خواندن مصاحبه لذت ببرید.

 

– آقای فنائی عزیز، بفرمایین که چند ساله در زمینه ی ساخت گیم فعالیت میکنید و تا حالا چه عنوان هایی تولید کردید ؟ 

سلام. در حدود 8 سال هست که به عنوان بازی ساز مستقل فعالیت میکنم و بازی های زیادی ساختم که البته بعضی هاشون هم کامل نشدن، اما در این بین دو بازی سرزمین رویا و 41148 بیشتر از بقیه مورد استقبال قرار گرفت.

– با چه انجین هایی آشنایی دارید ؟ در زمینه های دیگر مثل طراحی گرافیک، انیمیشن و صداگذاری از چه نرم افزارهایی استفاده میکنید ؟ 

مدت زیادی متاسفانه در گذشته وقتم رو روی گیم میکر هدر دادم، اما در حال حاضر با یونیتی کار میکنم و کارهای گرافیکی بازی ها رو هم با فتوشاپ و ادیت  صدا رو با سونی وگاس انجام میدم.

 – خاطرم هست که سال ها پیش، در حال تولید یک بازی به اسم “سرزمین رویا” بودید، سرنوشت تولید این بازی چی شد و آیا به سرانجام رسید ؟ 

خیر، متاسفانه هنوز که هنوزه فرصت نکردم این بازی رو تموم کنم. شاید یکی از دلایلش هم این باشه که دلم میخواست بازی رو برای تلفن های همراه بسازم و سبک بازی سرزمین رویا، مناسب این کار نبود.

 – سرانجام مجله ی ویدئویی gameEmag چه شد ؟ 

فکر میکنم آقای قربانی و دیگر دوستان، گهگاهی اون رو ادامه میدن ولی متاسفانه فرصت کافی برای پیگیری کارهاشون نداشتم. چنین کارهایی نیاز به ساپورت مالی و برنامه ریزی اقتصادی دقیق دارن که شاید پیاده کردنشون در این حوزه، سخت باشه.

– در کنار بازی سازی آیا به کار دیگری هم مشغولید ؟ 

بله، دبیر هنر هستم.

– تا آنجایی که اطلاع داریم در حوزه ی تدریس هم فعالیت دارید، در چه زمینه هایی تدریس میکنید ؟ 

هنر و زبان انگلیسی.

– چی شد که بازی ساز شدید ؟

قبل از بازی سازی، دوره های فیلم سازی رو دیده بودم و چند فیلم کوتاه هم ساختم. ولی احساس کردم در این حوزه سخت هست که آدم بتونه خودش رو مطرح کنه و علاوه بر اون، فیلم سازی نیاز به هزینه، عوامل و درگیری های بیشتری داره و پیاده کردن ایده ها و افکار شخصی هم در قالب فیلم، دشوار تر به نظر میرسه. به همین خاطر تصمیم گرفتم، داستان ها و افکارم رو در قالب بازی پیاده کنم.

– بریم سراغ بازی موفق 41148، چی شد که ایده ی این بازی به ذهن تون زد ؟ آیا فکر میکردید از بازی انقدر استقبال بشه ؟ 

راستش از ابتدا برنامه ریزی کرده بودم که بازی تقریبا استانداردی حداقل در سطح استانداردهای بازی مستقل بسازم. البته شاید مقداری از این استقبال هم برگرده به افرادی که نسبت به این بازی نقدهای منفی کردند و همون حرکتها به شکلی باعث تبلیغ بازی هم شد.

– با توجه به حجم زیاد پروژه ی 41148، چرا ترجیح میدید تنها کار کنید ؟! آیا استفاده از نیروهای مختلف بهتر نیست ؟ 

به خاطر شغل و تحصیل و مشغله های دیگه ای که دارم، نمیتونم برنامه ام رو با یک گروه هماهنگ کنم. بعضی وقت ها مجبور میشم هفته ها سمت ساخت بازی نرم و گاها در اوج بهترین تطعیلات، مجبورم بشینم و روی بازی کار کنم. البته تجربه کارهای گروهی هم زیاد داشتم ولی متاسفانه هیچکدوم جواب خوبی ندادن. این روزها هم ایمیل های همکاری زیادی برام میاد که متاسفانه مجبورم به همشون جواب منفی بدم.

41148 به چه معناست ؟!

ترجیح میدم جواب این سوال رو خود مخاطب توی بازی پیدا کنه.

 – تمام سناریوی پروژه نوشته شده یا قسمت به قسمت کار میکنید ؟ 

خیر، تمام داستان بازی با جزئیاتش تا آخرین صحنه بازی از ابتدا نوشته شده بود. البته پیش اومده که در حین ساخت، بعضی قسمت ها رو هم تغییرات کوچکی در اونها ایجاد کردم.

– برای ساخت هر اپیزود بازی، حدود چند ماه زمان میزارید ؟ 

حداقل 4-5 ماه، البته اپیزود آخر هم طولانی تر هست و هم من به شدت درگیر تحصیل و کار شدم و وقت خیلی خیلی کمی برام باقی میمونه که کار ساخت اپیزود 4م رو برام سخت میکنه. با این حال به شخصه ترجیح میدم که حداقل یک سال رو هر بازی یا اپیزود کار کنم و کاری با کمترین نقص بیرون بدم. اما به خاطر کم حوصلگی مخاطب و عطشش برای دونستن ادامه داستان، مجبورم یک مقدار از کیفیت بکاهم و کار رو سریع تر آماده کنم.

 – چند در صد از اپیزود چهارم بازی ساخته شده ؟ تاریخ مشخصی برای انتشار اپیزود چهارم بازی دارید ؟ 

معمولا تا یک یا دو ماه قبل از انتشار بازی، من هیچ اطلاعاتی درباره زمان انتشار نمیدم، چون اگر قولی برای زمان انتشار بدم، فشار و استرس روی خودم زیاد میشه و تاثیر بدی روی کار نهائی خواهد داشت.

– در گذشته، شایعاتی تحت فراماسونی بودن 41148 شنیده میشد، در حدی که شما اعلام کردید که دیگر سری های بعدی بازی را نمیسازید.  چه ویژگی از 41148 به شیطان پرستی ربط داده شده بود ؟ و چگونه این مشکل حل شد که شما تصمیم به ساخت ادامه ی بازی گرفتید ؟

بزرگترین مشکل، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و خبرهایی بود که از تلویزیون پخش شد و باعث شد که تصورات منفی درباره بازی زیاد بشه و برای خودم جای تعجب داشت که چنین ارگان هایی با اون همه افراد فرهیخته، چطور همچین برداشت سطحی از بازی داشتن، اما خدا رو شکر، بنیاد بعد از یه مدت خبری در حمایت از بازی منتشر کرد و یک مقدار باعث شد جو تغییر کنه. گرچه به شخصه به هیچ وجه دوست نداشتم درباره محتویات بازی توضیح بدم و ترجیح میدادم هر فردی برداشت خودش رو از بازی داشته باشه.

– یادم میاید زمانی که بتل فیلد 3 منتشر شده بود، در قسمتی از مجله ی gameEmag یک سری از جمله ها، علامت ها و حتی رنگ های این بازی را تحلیل میکردید و باور داشتید که این مفاهیم معنای خاصی دارند و میتونن روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارند. آیا هنوز هم نسبت به بازی ها این باور را دارید ؟

من در همون نقد ها هم اعلام می کردم که از این علائم در جهت اهداف خاصی استفاده شده، مهمتر از خود علائم، پیام و هدفی هست که اون بازی و نمادگرایی ها دنبال میکنن.

– وقتی  برخی از بازی کننده ها علائم بازی شما را به فراماسونی ارتباط دادند باعث دلخوری شما شد، در حالیکه خودتان نقدهای زیادی از بازی های متفاوت داشته اید که علائم یا رنگ هایی از بازی را نشانه ی فراماسونی میدانید، بنابراین چرا کسی که خودش در این زمینه فعالیت میکند، حالا با انتقادهای بقیه به جایی میرسد که میخواهد دست از کار بکشد ؟ آیا این دو حالت رفتار شما با هم در تضاد نیستند ؟ 

خیر، در جواب سوال قبل تون توضیح دادم که هنوز خیلی از افرادی که ادعایی در این زمینه دارند، متوجه نشدند که باید نمادگرایی را در کنار اهداف دید. وگرنه به عنوان مثال یک نماد مثلث یا دایره، به تنهایی و به ذات شون چیزهای بدی نیستند، مهم این هست که این نماد ها در جهت القای چه افکاری استفاده میشن.

– در 41148 کاراکترها به صورت سه بعدی طراحی شده اند یا از تکنیک طراحی دو بعدی کات اوت استفاده کرده اید ؟ 

کاملا دو بعدی هستد ولی سعی کردم تا حدودی القا سه بعدی هم داشته باشند.

 – انیمیشن کاراکترها داخل انجین انجام میشن یا از نرم افزار خاصی استفاده میکنید ؟

داخل خود یونیتی ساخته شده اند.

– به نظرتان اگر کنترل کاراکتر را به گیمر بدهید و از سبک کلیک و اشاره فاصله بگیرید برای گیمر لذت بخش تر نخواهد بود ؟ 

فکر میکنم بهترین سبک ممکن برای بازی های موبایل، همین اشاره و کلیک هست.

– قصد ندارید در قسمت های بعد، برای دیالوگ ها صدا گذاری کنید ؟ 

فعلا خیر.

– سینماتیک و داستان پردازی بازی نشان میدهند که شما استعداد کارگردانی هم دارید، آیا قبلا دوست داشتید در این زمینه فعالیت کنید ؟ 

دوره های کارگردانی و فیلمسازی رو در حدود 10-12 سال پیش دیدم، اما به جز چند فیلم کوتاه فرصت نکردم، کارهای جدی تری بسازم. با اینحال در حال حاضر ترجیح میدم روی همون بازی سازی تمرکز کنم.

– به نظرتان اگر واقعا پروژه ی 41148 را متوقف میکردید، به ضررتان تمام نمیشد ؟

خیر، پروژه های زیادی برای ساخت دارم که مطمئنا سراغ یکی دیگر از آنها میرفتم.

– به نظرتان عامل موفقیت مهدی فنائی و 41148 چه بوده ؟

به اون سطح از موفقیتی که توقعش رو دارم هنوز نرسیدم، با این حال اگر هم موفقیتی بوده، این رو باید از مخاطبان کارهام، دلیلش رو پرسید.

– از درآمد بازی سازی راضی هستید ؟ 

چندان نه، ولی اینکه میتونم توی اوقات فراغتم کاری رو انجام بدم که دوست دارم و از اون درآمدی هم داشته باشم، برای من لذت بخشه.

– وضعیت صنعت بازی سازی در کشور را چگونه میبینید ؟ 

فکر میکنم در طی این سال ها به اندازه کافی در جاهای مختلف از بنیاد انتقاد کردم. ولی انتقاد فایده چندانی نداره. بارها گفتم که مشکل بازی سازی مملکت ما فقط با پرورش استاد و دانشجوهای متخصص در مقاطع بالای دانشگاهی میتونه حل بشه، ولی همچنان جلوی پامون رو نگاه میکنیم و به فکر آینده نیستیم.

– از مشکلات بازی سازی در ایران و نحوه ی مقابله با آن ها بگویید ؟

این بحث واقعا طولانیه، قبلا مقاله ای در این زمینه نوشتم که علاقه مندان میتونن از وبلاگم دریافت و مطالعه اش کنند.

– بازی سازان ایرانی امیدوار باشند یا نه ؟!!! 

تک ستاره ها میتونن به امید استعداد خودشون بدرخشن ولی بهتره امیدی به بالا دست نداشته باشند!

– آیا برای خودتان پیش آمده بود که چندین بار از ادامه ی پروژه ی 41148 خسته و نا امید بشید و دست از کار بکشید ؟ 

خیر، به جز در زمانی که جو بدی برای بازی ایجاد شد و ترجیح دادم سلامتیم رو فدای این پروژه نکنم! در باقی موارد، حتی یک لحظه هم از ساخت بازی خسته نشدم.

– نظرتون در مورد بازی هایی که خیلی بی کیفیت در چندین روز توسط پکیج های مختلف ساخته میشه و در کافه بازار تایید میشه و حتی به فروش میرسه چیه ؟ 

متاسفانه سلیقه مخاطب به شدت داره با این گونه بازی های غیر استاندارد پایین میاد و اکثر بازی سازهای قدیمی هم از این قضیه شاکی هستند. تنها چاره ی کار، در دست خود بازی سازهای با تجربه تر هست که با ساخت بازی هایی بهتر، اجازه ندن مخاطب به بازی هایی سطحی و نازل عادت کنه. این قضیه دقیقا مثل تلویزیون ملی ما هست که با پخش سریال های ضعیف ایرانی و خارجی باعث شده که اصلا مخاطب عام، از سریال های عالی تری که ساخته میشه خبر نداشته باشه و درک درستی از تفاوت های یک کار خوب و بد نداشته باشه.

– به نظرتون آیا مشکلی داره بازی سازهای ایرانی از سورس های آماده برای انتشار بازی شون استفاده کنن یا به جای خلاقیت در ایده پردازی و گیم دیزاین، یک بازی خارجی را الگو برداری کنند ؟ 

اولین چیزی که به هر بازی ساز تازه کار میگم، این هست که از محبوبیت کارهای قدیمی تر استفاده نکنید. خودتون باشید و ایده های خودتون رو اجرا کنید. روزی میرسه که دیگران از شما تقلید خواهند کرد.

– حرف آخر ؟ 

همیشه به شاگردهای نوجوونم میگم: اگر میخواهید در آینده در کاری حرفه ای بشید، باید از همین سن به فکر حرفه ای شدن باشید. هیچکدوم از آدم های موفقی که در زندگی تون می بینید، یک شبه یک فوتبالیست، بازیگر، نقاش، مهندس، نویسنده یا بازی ساز موفق نشده! بنابراین از همین امروز سعی کنید، استعدادهاتون رو جدی بگیرید، پرورش شون بدید و وقت تون رو به جای هدر دادن پای اینترنت و کلش و … با دنبال کردن علایق تون، به طلا تبدیل کنید.

همین دیگه!

موفق باشید




:: برچسب‌ها: مصاحبه با آقای فنایی , مصاحبه زیبا با آقای فنایی , مصاحبه با سازنده 41148 , 41148 ,
تاریخ انتشار : شنبه 26 دی 1394 | نظرات
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شبکه اجتماعی فیس پلاک چهارشنبه 7 بهمن 1394 10:44 ب.ظ
سلام
لطفا این متنو تا اخر بخونین
از وبلاگتون دیدن کردم مطالب خوبی توشه
ما یه شبکه اجتماعی داریم به نام فیس پلاک میخوایم توش فعالیت مفید کنیم و با بقیه شبکه ها متفاوت باشیم
ازتون دعوت میکنیم که مارو توی این راهمون همراهی کنین و توی سایتمون عضو و فعال باشید
منتظر حضورتون هستیم
www.facepelak.ir
با تشکر
شبکه اجتماعی فیس پلاک
یاسین چهارشنبه 30 دی 1394 05:39 ب.ظ
خیلی ممنون از مصاحبتون با آقای فنایی
خیلی برام مفید بود من هم یعی میکنم از مصاحبتون با آقای فنایی در بازی سازی خودم هم استفاده کنم
محمد جواد میر پاسخ داد:
خواهش میکنم دوست عزیز
علی چهارشنبه 30 دی 1394 05:34 ب.ظ
خیلی ممنون از مصاحبتون واقعا بدردم خورد
محمد جواد میر پاسخ داد:
ممنون
سپهر چهارشنبه 30 دی 1394 05:33 ب.ظ
خیلی ممنون


مفید بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر